Digitaal groeien met online experts en specialisten

Viridiana Stangelaar
Geplaatst op
26/2/24

Digitaal groeien doe je met deze online experts en -specialisten

Hoe vaak kijk jij per dag op je telefoon? Of check jij het nieuws? Laat je even iets thuis bezorgen? Het zit inmiddels zo in ons systeem dat we er niet meer bij stilstaan, maar we zijn eigenlijk altijd online.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had in 2022 97 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder thuistoegang tot internet en was 9 op de 10 dagelijks online. Jongeren waren zoals verwacht het meest actief op sociale netwerken.

Internet is dus een belangrijke bron van informatie, nieuwsgaring en vermaak voor mensen. Nederland behoort hierdoor samen met Finland en Denemarken tot de groep van EU-landen met het grootste deel van de bevolking dat online informatie zoekt over goederen en diensten.

Online zichtbaar

Je kan als bedrijf dan ook niet anders dan online goed zichtbaar zijn. Iedere dag moet je dus als bedrijf de vraag stellen hoe je (nog) meer digitaal kan groeien. De digitale arbeidsmarkt is daarnaast ontzettend in beweging en ook daar zal je als bedrijf mee moeten bewegen als het aankomt op het aannemen van personeel.

Volgens het CBS zeiden in 2023 ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden (de enquête van CBS wordt jaarlijks van april tot juli gehouden) voor het onderzoek. Vooral 25-tot 35-jarigen kopen via internet (93 procent), van de 75-plussers deed 36 procent online aankopen.

Deze groep moet je als bedrijf dus weten te vinden. Online marketing is op dit moment een van de vakgebieden die het meeste merkt van technologische innovaties. Zo gebruiken mensen social media steeds meer als zoekmachine, gen Z gebruikt TikTok vaker als zoekmachine dan Google. EnGoogle verandert door AI (Artificial Intelligence). Hoe ga je als bedrijf daarmee om?

 

De juiste mensen op de juiste plek

Je hebt dan de juiste online specialisten op de juiste plek nodig die je hier in ondersteunen. Naast de algemenere functies als een SEO-specialist, die zorgt dat websites zo hoog mogelijk scoren (ranken) in de organische resultaten van online zoekmachines, of een online marketeer, komen er steeds meer (nieuwe)functies bij. Denk hierbij aan een growth marketeer. Dit is een vorm van marketing die zich richt op het aantrekken en behouden van klanten door het continue testen en verbeteren van marketingstrategieën.

Ook maken steeds meer bedrijven gebruik van een marketplace marketeer, dit is een specialist met kennis van verkopen via een extern platform zoals bol.com of amazon.com en onderzoekt welke nieuwe marketplaces er interessant zijn om verder te groeien.

In deze markt, die altijd in beweging is, kan de behoefte aan personeel dus verschillen. Werken met flexibel personeel is dan eenoplossing. Het inhuren van een zzp’er of een uitzend-, detacherings-, of payrollbureau kan uitkomst bieden als je zelf geen personeel in dienst wilt nemen, maar wel extrahulp nodig hebt. Soms heb je dus nét dat extra zetje nodig van experts. Eerder schreven we al een artikel over de toekomst van interim digital experts in Nederland.

 

Goede match maken
Freelancers kunnen bedrijven ook zoeken via een freelance platform of zelf een freelancepool aanleggen, maar dit kost tijd. Een interim- en consultancybureau kan hierin bemiddelen en dat bespaart een bedrijf tijd. Door goed te luisteren naar wat er nodig is, kan een bureau een juiste match maken tussen de opdrachtgever en een interimmer. Door te werken met flexibel personeel haal je snel de juiste expertise binnen.

Interim digitale experts zijn gewend om te werken voor verschillende bedrijven en kunnen zich razendsnel aanpassen. Daarnaast weten interimmers zichzelf goed te verkopen en doen ze aan persoonlijke branding.Interim digitale specialisten weten wat hun kwaliteiten, passies en ambities zijn.

 

Flexibel werken
Voor freelancers/ interimmers zelf is flexibiliteit erg belangrijk. Deze groep kiest er bewust voor om niet in vaste dienst te werken. Wanneer een bedrijf wil gaan werken met freelancers is het goed om te weten dat ze (vaak)gesteld zijn op hun vrijheid, op zoek zijn naar uitdagend werk en een redelijke vergoeding verwachten.

Vooral de jongere generaties (denk aan gen Z en millennials) hechten veelwaarde aan flexibel werken. Daar valt niet alleen de vrijheid onder om zelf je uren en de plek waar je werkt te bepalen. Flexibiliteit op de werkvloer is een gewaardeerde skill. Dat onder andere draait om aanpassingsvermogen en korte lijnen hebben met andere werknemers. Iemand die flexibel is kan zich makkelijk, snel en rustig aanpassen.

Een kwaliteit die veel interimmers hebben. Zij verwachten dat vaak ook van de bedrijven waar ze (tijdelijk) komen werken. Het is als bedrijf dan ook belangrijk om je personeel voor te bereiden op freelancers. Hoe eerder zij de (tijdelijke) functie goed onder de knie hebben, hoe eerder je als bedrijf kan profiteren van de freelancer.

Nieuwsgierig geworden? Neem contact op met één van de consultants van Digitallstars en plan een (vrijblijvend) gesprek. Wie weet heb jij dan snel een nieuwe (tijdelijke) werknemer.

Viridiana Stangelaar
Geplaatst op
26/2/24